HULSHORST – Het werken met kinderen heeft Conny Marree altijd na aan het hart gelegen. Conny:  ,,Ik pas al sinds mijn 12e op kinderen en na mijn studie psychologie heb ik even op personeelszaken bij een bedrijf gewerkt, maar al snel ging ik werken op een kinderdagverblijf. Na een tussenstop van een paar jaar zag ik  een advertentie waarin examinatoren voor gastouderopvang werden gevraagd en in die baan zag ik hoe leuk het werk als gastouder was. Ik heb ik die opleiding gevolgd en heb daarna zesenhalf jaar thuis kinderen opgevangen.’

Conny’s eigen kinderen waren ondertussen groter en daarnaast zocht ze meer verdieping. Door een tip van een collega kwam ze op het idee om zich als kindercoach te gaan bekwamen. ,,Ik liep met mijn eigen kind tegen dingen aan, het ging niet goed op school, ik wist dat er meer in zat, maar het kwam er niet uit. Nadat we hulp hadden gezocht ging het beter. Het ene kind is nu eenmaal anders als het andere kind en mijn kind bleek een ‘beelddenker’ te zijn. Als je beelddenker bent, dan leer je op een andere manier, eigenlijk leert iedereen anders, maar dit gegeven is voor mij echt een eye-opener geweest,’’ legt Conny uit.  

Mede het bij zichzelf ontdekken dat ze hoog gevoelig is, leidde ertoe dat Conny zich meer en meer op het coachen van tieners ging specialiseren waarbij het aanvoelen van anderen een belangrijke kracht bleek te zijn. Conny: ,,Je ziet bij tieners soms dat ze moeite hebben op school en dat de cijfers naar beneden gaan. Daar zit vaak een heel verhaal achter. Het kan zijn dat zo’n meisje of jongen nog steeds grote moeite heeft met de scheiding van de ouders, ook al is dat al zeven jaar geleden.’’ 

Conny merkt regelmatig dat de tieners die bij haar komen hooggevoelig zijn en die hebben soms een andere manier van denken. ,,Ik heb twee kinderen,’’ begint ze als voorbeeld. ,,Als je ze een som uit laat rekenen, waarbij het eindantwoord 52 pakken melk is, zegt mijn ene dochter dat het antwoord 52 pakken melk is en dat ze de opgave goed heeft gemaakt. Mijn andere dochter daarentegen ziet 52 pakken melk voor zich en beredeneert niet de som, maar het feit dat iemand nooit 52 pakken melk nodig kan hebben. En dat komt dus door het beelddenken, ze leren op een andere manier.’’ 

Tieners die bij Conny terechtkomen zijn vaak bang om fouten te maken, soms altijd, maar soms kan iemand  ook uitsluitend bang zijn in specifieke gevallen zoals bij het maken van een toets. Als er een hulpaanvraag komt gaat Conny altijd voor een intakegesprek op huisbezoek.  ,, Ik vind dat niet alleen heel erg leuk om te doen, aar krijg ook meteen een goede indruk van de thuissituatie. Soms werk ik ook met de ouders, maar meestal alleen met de tieners, die komen dan hier in de praktijk in Hulshorst. We beginnen altijd met een spelletje Jenga. Dat is een blokkentoren waar je om de beurt een balkje uit moet trekken. Op elk balkje heb ik vragen staan, zoals ‘waar ben je trots op’ en ‘wat is je grootste droom’ . Op die manier raken we aan de praat en soms komt het voor dat we aan het eind van de tijd  nog maar drie balkjes hebben uitgetrokken. Vaak geven ze later aan dat ze het nog leuker vonden dan ze hadden gedacht. Meestal doen we nog een spelletje na afloop,’’ legt Conny uit. 

Doorgaans heeft het begeleidingstraject een duur van vijf bijeenkomsten. Conny: ,,Vaak zie ik bij de derde keer een doorbraak en krijgt het kind inzichten. In mijn coaching maak ik ook gebruik van ontspanningsoefeningen en geef ik energetische behandelingen. Daarnaast gebruik ik een zelfgeschreven werkboek. Na afloop van het traject krijgt elk kind nazorg van me. ’’ Behalve deze specifieke begeleiding is het ook mogelijk om bij Conny een workshop ‘huiswerkplanning’ te volgen. ,,Ik hoor vaak van ouders dat tieners het lastig vinden om te plannen of zich er vaak niet aan kunnen houden. Tijdens de workshop, waar ook ‘leren leren’ aandacht krijgt, vraag ik ze  eerst wanneer ze géén huiswerk willen maken. Dat vullen we in. Vervolgens gaan we kijken welke tijd gevuld is met sport, hobby of andere werkzaamheden en pas op het allerlaatst vullen we het huiswerk in. Dit soort lessen worden ook wel in het onderwijs gegeven, maar dan is het klassikaal. Ik ga op de persoon,’’ licht ze toe. 

Ook is bij Conny er een speciaal traject te volgen waarin kinderen zich kunnen voorbereiden op de overgang naar het middelbaar onderwijs. En voor kinderen die zijn doorgestroomd naar 2e klas HAVO/VWO en allerlei problemen hebben, terwijl ze toch op het goede niveau zitten, heeft Conny ook een begeleidingstraject. Op haar website www.zichtbaar-kind.nl staan tal van praktische tips, gedichten en blogs. 

Voor kinderen die voor het eerst naar de Brugklas gaan is er Het Brugklas Kwartet met leertips uit de praktijk. De praktijk van Conny Marree, Zichtbaar- Kind, is gevestigd in Hulshorst, Onder de Bos 161. De praktijk is gemakkelijk te herkennen aan het boekenkastje dat aan het hek hangt. Conny: ,,Ik hou zelf ook veel van lezen en  heb me aangemeld bij het Kinderzwerfboekenstation. Hoe leuk is het dat hier een kastje aan het hek hangt, waar iedereen, zonder verplichtingen,  een boek uit mag meenemen.’’ 

 

Door; Ank Herstel (Veluwse Courant, dd 2 maart 2021)

tienercoach voor het leren maken van een planning in de brugklas, ik leer leren, veluwe gelderland putten ermelo harderwijk nunspeet elburg zeewolde

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.